اخبار موبایل ایران و جهان

اخبارIT
  • ۰
  • ۰

موبنا - پرداخت الکترونیکی e-Payment از جمله سرویس های بانکداری الکترونیکی است که سالهاست به صورت فراگیر در بانکداری کشورهای پیشرفته بکار گرفته می شود و در کشور ما نیز با توجه به آماده بودن بسترهای فنی مورد نیاز، این سرویس در سالیان اخیر توسط بانک‌ها به مشتریان ارایه می شود.

  پرداخت الکترونیکی در حقیقت روند انجام عملیات بانکی را تسریع کرده و عملیات بانکداری را هم در جلوی باجه و هم پشت باجه از بنیان متحول می سازد. این سرویس ساختار سنتی عملیات مالی را شکسته و معنای تازه ای به ساز وکار پول نقد در داد وستد می دهد .
پرداخت الکترونیکی ، گرچه عمدتاً از طریق دستگاههای ATM ، POS و در پاره ای از مواقع از طریق شبکه جهانی Internet تحقق می یابد لیکن آنچه در این میان واجد اهمیت است نه استفاده از دستگاههای مزبور که نهایتاً بعنوان Card Reader عمل می کنند بلکه توانمندی پرداخت از طریق کارت است که جایگزین تمامی ابزار و ادوات نگهداری پول فیزیکی از صندوق نسوز تا کیف پول می شود.
 از این نظر هسته اصلی آن مبتنی بر " پرداخت الکترونیکی " است که معطوف بر زیر ساختار سیستم ، نرم افزار های بنیادی و نرم افزار های کاربردی Universal - Payment است.
 در این میان می توان نقش نخستین را به ساز و کار کارت مغناطیسی و هوشمند و نقش ثانویه را به دستگاه ها و نرم افزار های ATM ، POS و غیره داد.
از مزایای پرداخت الکترونیکی می توان به امکان پرداخت 24 ساعته از هر مکان، با سرعت بالاتر و در طی زمان کمتر اشاره کرد.
 با این حال انواع پیشرفته پرداخت الکترونیکی شامل استفاده از کیف پول الکترونیکی و چک الکترونیکی نیز  استفاده از این نوع از ابزارهای پرداخت الکترونیکی نیازمند سترهای امنیتی بالایی نظیر امضای الکترونیکی است که خوشبختانه در کشور ما در حال پیاده سازی است.
به نظر بسیاری از صاحبنظران حوزه اقتصادی و مالی،ریشه بسیاری از بحرانهای پولی و مالی را می توان به نحوه گردش پول در چرخه های اقتصادی مرتب دانست.دشواری پرداخت و وابستگی به بروات و اوراق اعتباری به همان اندازه کی می تواند باعث اطمینان بخشی بازار باشد، می تواند در مواقع لزوم خصوصاً در هنگام بحران باعث ایجاد لطمات شدید به چرخه های اقتصادی شود.بر این اساس پرداخت الکترونیکی را می توان به عنوان یکی از ابزارهای مقابله با بحرانهای ناشی از تبادل بروات و اوراق قرضه دانست.
مطالعات صورت گرفته حاکی از آنست که علیرغم رکود اقتصادی درجهان، تجارت الکترونیکی همچنان از رشدی پایدار و چشمگیر برخوردار است و بر این مبنا با توسعه تجارت الکترونیکی، پرداخت به شکل الکترونیکی نیز از رشدی مداوم و پیوسته برخوردار بوده است.

منبع : موبنا(www.mobna.com)

  • ۹۳/۱۱/۱۴
  • فرامرز زرین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی