اخبار موبایل ایران و جهان

اخبارIT
  • ۰
  • ۰

موبنا- به تازگی اطلاعاتی درباره گوشی جدید اچ‌تی‌سی منتشر شده که شباهتی به سری قبلی گوشی‌های این شرکت ندارد.

به گزارش اخبار خارجی موبنا، اطلاعاتی درباره گوشی هوشمند جدید اچ‌تی‌سی منتشر شده که ظاهرا ربطی به وان M9 ندارد.
بر اساس تصاویر منتشر شده از این گوشی جدید،‌ شکاف‌های بلندگو به شکل جالبی در بخش بالایی دستگاه جای گرفته‌اند. خطوط بلندگو شبیه به سری وان و محصولات سری دیزایر نیست.
تاکنون تصاویری که از پرچم‌دار جدید اچ‌تی‌سی فاش شده اثری از خطوط بلندگو در بخش بالایی دستگاه نمایش نیست. بنابراین این دستگاه به احتمال زیاد وان M9 نیست. بلندگوی وان M9 احتمالا چسبیده به بخش بالایی و پایینی دور نمایشگر و به صورت یک شکاف مستطیلی است.
منبع : موبنا(www.mobna.com)
+ نوشته شده در  93/11/25ساعت 10:39  توسط فرامرز زرین  |  نظر بدهید

مردان توییتر را بیشتر می‌پسندند

موبنا- آمارها نشان داده که شبکه اجتماعی توییتر در میان مردان از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

به گزارش اخبار خارجی موبنا، توییتر که تا امروز به عنوان یک شبکه معتدل در جذب مساوی مخاطبان خانم و آقا محسوب می‌شد، اکنون بیشتر مورد پسند مردان است تا زن‌ها! بر اساس گزارش Pew ، حدود 22 درصد از مردان  و 15 درصد از زنان از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.
توییتر یک شبکهٔ اجتماعی و سرویس ارائه دهندهٔ میکروبلاگ است که به کاربران اجازه می‌دهد تا ۱۴۰ حرف، پیام متنی را که توییت (به انگلیسی: Tweet) نامیده می‌شود، ارسال کنند.
توییتر در مارس ۲۰۰۶ توسط جک دورسی ایجاد شد و در ژوئیه ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد. این میکروبلاگینگ در سال ۲۰۱۲ دارای ۵۰۰ میلیون کاربر فعال بوده است که ۳۴۰ میلیون توییت در روز ارسال می‌کنند و بیش از ۱٫۶ میلیارد جستجو در آن انجام می‌شود.
یکی از ویژگی‌های توییتر محدود بودن به تایپ تنها ۱۴۰ کاراکتر است. این دو شناسه به قدری نو بود که به سرعت در بین کاربران اینترنت به محبوبیّت رسید. در توییتر افزون برفرستادن نوشتار می‌توان فیلم، عکس، و صدا نیز ارسال کرد. توییتر در لغت به معنی جیک جیک کردن است.
شعبه مرکزی توییتر در سان‌فرانسیسکو، ایالت کالیفرنیا واقع است و دفاتری نیز در شهرهای بوستون، نیویورک و سن‌آنتونیو دارد. توییتر در رتبه بندی وبگاه الکسا در میان ده وبگاه برتر در رتبه هشتم قرار دارد. در حال حاضر شرکت توییتر بیش از ۶۰۰ کارمند دارد و در ۱۶ زبان در دسترس است.
منبع : موبنا(www.mobna.com)
+ نوشته شده در  93/11/25ساعت 10:37  توسط فرامرز زرین  |  نظر بدهید

از نارضایتی بخش خصوصی تا سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیاردی

موبنا – هفته گذشته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری یک صد هزار میلیارد ریالی در این حوزه در سال آینده خبر داد.

به گفته وی این سرمایه گذاری ها بیشتر در بخش های اپراتورها، گسترش شبکه تلفن همراه و تلفن ثابت، بخش خدمات دولت الکترونیک و خدمات روستایی انجام خواهد شد.
این اظهارات و رقم بالای مذکور در حالی عنوان می‌شود که بسیاری از شرکت‌های خصوصی حوزه ICT نسبت به وضعیت کسب و کار خود اظهار نگرانی و ناراحتی می‌کنند. در این میان اگر برخی شرکت‌های این حوزه که از موقعیت انحصاری خود سود برده و همچنان به کسب درآمد می‌پردازند را کنار بگذاریم، کم نیستند شرکت‌هایی که در حال کوچک شدن و تعدیل نیروهای خود هستند. از سوی دیگر همین چندی پیش بود که وزیر ارتباطات از خصوصی‌ها انتقاد کرد که دایما منتظر حمایت دولتی نباشند و خود نیز دست به کار شوند.
از این رو مشخص نیست بخش خصوصی که درآمد نامطمئنی از کار خود دارند، چگونه رقم سنگین 10 هزار میلیارد تومانی را برای توسعه زیرساخت‌های ICT هزینه خواهد کرد؟ از این رو جادارد تا معاون وزیر ارتباطات که گفته‌اند بخش خصوصی برای این حجم سرمایه‌گذاری در سال آینده اعلام آمادگی کرده، نام این شرکت‌ها را نیز اعلام فرمایند.

منبع : موبنا(www.mobna.com)

+ نوشته شده در  93/11/25ساعت 10:37  توسط فرامرز زرین  |  نظر بدهید

علت کندی اینترنت افزایش کاربران است

موبنا – در خصوص گرانی و کندی اینترنت در ایران سال‌هاست که مطالب زیادی مطرح شده و می‌شود و در نهایت نیز تغییر محسوسی در این مشکلات رخ نمی‌دهد.

این مسایل به قدری به کاربران فشار آورده که وزیر ارتباطات نیز هر جا با مردم مواجه می‌شد با همین مشکلات مواجه شده و بارها نیز قول رفع آن را می‌داد. البته زمان وعده‌های وزیر ارتباطات نیز به علت برآوردهای ناکافی از مسایل این حوزه تغییر می‌کرد و در نهایت اعلام شد که کاربران به این زودی‌ها منتظر بهبود سرعت اینترنت نباشند.
حالا اما وزیر ارتباطات دلیل دیگری برای علت کندی اینترنت اعلام کرده است. وزیر ارتباطات گفت: می‌توانستیم سرعت سرویس کاربران فعلی اینترنت را چند برابر کنیم اما معتقدیم همه باید از امکانات استفاده کنند. از این رو تعداد کاربران اینترنت پرسرعت را از ۳ میلیون نفر به ۸ میلیون نفر افزایش دادیم.
به گفته وی ما می توانستیم فقط روی کاربران اولیه سرمایه گذاری کنیم و سرعت آنها را چند برابر کنیم ولی اعتقاد ما این است که همه باید از امکانات فناوری کشور استفاده کنند و محدودیتی برای هیچ شخص یا ارگانی قایل نشدیم.
از سخنان وزیر ارتباطات این گونه برداشت می‌شود که اگر در سال‌های آینده که همزمان تعداد کاربران در حال افزایش بوده و زیرساخت‌ها نیز در حال پیشرفت است، احتمال دریافت پاسخ مشابهی برای سال مثلا 1399 نیز می‌رود.

منبع : موبنا(www.mobna.com)

+ نوشته شده در  93/11/25ساعت 10:36  توسط فرامرز زرین  |  نظر بدهید

وزارت ارتباطات منتظر تحرک در بخش خصوصی است

موبنا – هفته گذشته و در جریان یکی از سفرهای استانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی خطاب به فعالان بخش خصوصی گفت: انتظار ما آن است که ابتدا فعالان و پژوهشگران و بخش خصوصی یک جوشش و کوششی را در درون خود ایجاد کنند آنگاه از ما به عنوان یک حامی طلب کمک کنند.

این نخستین بار نیست که وزیر ارتباطات خصوصی‌ها را خطاب قرار داده و از آنها می‌خواهد که اول خود به حرکت افتاده و سپس از دولت کمک بخواهند. منظور مشخص وزیر ارتباطات لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت ICT است. وزیر ارتباطات پیش از این و در نشست پر حاشیه‌ای که در اتاق بازرگانی ایران داشت نیز سخنان مشابهی را بر زبان رانده بود.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک موضع‌گیری کاملا متناقض با وزیر ارتباطات از سوی خصوصی‌ها نقل قول کرده که برای سال آینده 10 هزار میلیارد تومان از جیب‌شان در توسعه زیرساخت‌های کشور سرمایه گذاری می‌کنند.
هرچند که این معاون نگفته مشخصا کدام شرکت‌ها حاضر به انجام این سرمایه بالا شده‌اند اما سخنان ماه‌های گذشته وزیر ارتباطات گویای چیز دیگری است و وی همچنان منتظر تحرک و نشانه‌ای از سوی خصوصی‌هاست و خصوصی‌ها نیز چشم به کیسه دولت دوخته‌اند.

منبع : موبنا(www.mobna.com)

+ نوشته شده در  93/11/25ساعت 10:36  توسط فرامرز زرین  |  نظر بدهید

زشتی‌ محتوای پیامک‌های انبوه تبلیغاتی

موبنا – در حالیکه مدت زیادی از مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر اعطای نظارت بر محتوای پیامک‌های انبوه تبلیغاتی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌گذرد، این روزها کاربران تلفن همراه شاهد دریافت پیامک‌هایی هستند که محتوایی دو پهلو و گاها زشت و ناراحت کننده دارد.

برخی از این پیامک‌ها حتی قابل طرح نیز نبوده و معنای ناخوشایندی را به ذهن کاربران متبادر می‌کند. این در حالیست که این روزها همچنان کاربران زیادی هستند که از حجم ارسال این پیامک‌ها ناخشنود بوده و تلاش‌ها برای کاستن یا ساماندهی این پیامک‌ها نیز همچنان ناموفق است.
البته مشخص نیست که آیا این پیامک‌ها مجوزی برای ارسال دریافت می‌کنند یا نه، اما حالا حجم ارسال این پیامک‌های آزار دهنده را باید به محتوای ناشایست برخی از آنها نیز اضافه کرد. به عبارت دیگر حالا کاربران باید علاوه بر پاک کردن این پیامک‌ها نسبت به محتوای ارسالی آنها عصبانی هم بشوند.
به هر حال هنوز مشخص نیست این پیامک‌ها از کانال ارشاد می‌گذرد یا به صورت سرخود ارسال می‌شود.

منبع : موبنا(www.mobna.com)

+ نوشته شده در  93/11/25ساعت 10:36  توسط فرامرز زرین  |  نظر بدهید

کدام موتور جست و جوی ملی به بهره‌برداری می‌رسد؟

موبنا – در هفته‌های گذشته وزیر و برخی معاونان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از راه‌اندازی موتورهای جست و جوی ملی جدید در کشور دادند. اگرچه این نخستین بار نیست که موضوع افتتاح موتورهای ملی جست و جو در کشور مطرح می‌شود.

بر اساس اخبار در سال‌های گذشته موتورهای ملی یاحق، فجر، سلام و پارسی‌جو در رسانه‌ها مطرح شد که سرانجام نهایی هیچ یک از این موتورها مشخص نشد. در هفته‌های اخیر نیز بار دیگر افتتاح موتور پارسی‌جو و گرگر مطرح شده است.
وزارت ارتباطات مبلغ قابل ملاحظه 170 میلیارد تومان را برای این پروژه‌ها در نظر گرفته ولی هنوز مشخص نیست کدام یک از موتورهای مذکور سرانجام به بهره‌برداری خواهد رسید. جالب آن که تمام موتورهای جست و جوی نامبرده نیز صفت ملی را یدک می‌کشند و گویی چند پروژه موازی با هم در حال پیشبردن است. این موضوع ظاهرا در خصوص پروژه فیلترینگ هوشمند نیز مطرح است و وزارت ارتباطات اعلام کرده که ظاهرا چند دانشگاه به شکل موازی در حال پیشبرد آن هستند.
این که در نهایت کدامیک از این پروژه‌های ملی به سرانجام می‌رسد روشن نیست. اما آنچه مسلم است اصولا هیچ کجا چند پروژه یکسان ملی به سرانجام نمی‌رسد. به عبارتی هنوز مشخص نیست چرا باید چند پروژه همزمان داشت و در نهایت کدام پروژه نهایی می‌شود.

منبع : موبنا(www.mobna.com)

+ نوشته شده در  93/11/25ساعت 10:35  توسط فرامرز زرین  |  نظر بدهید

تفاوت‌های برخورد با اپراتور چهارم

   

موبنا – اپراتور فیبرنوری یا همان اپراتور چهارم وظیفه رساندن فیبرنوری به منازل ایرانیان را بر عهده داشت.

پروژه‌ای بزرگ که بسیاری اجرای آن را سال‌ها برآورد می‌کنند. اما این اپراتور که چندان نیز اطلاعاتی از میزان پیشرفت یا مشکلات خود را نمی‌دهد، هر از چند گاهی با اخطار رگولاتوری بر سر زبان‌ها می‌افتد.
رگولاتوری ظاهرا دل خوشی از این اپراتور نداشته و اخیرا نیز اعلام کرده که این اپراتور هیچ کار خاص و موثری انجام نداده است. از این رو تاکید شده اگر اپراتور مذکور سه اخطاره شود با لغو پروانه مواجه خواهد شد.
ظاهرا سازمان تنظیم مقررات از چیزهایی با خبر است که حداقل کارشناسان و فعالان رسانه‌ای از آن بی‌اطلاع هستند.
بر اساس مهلت قانونی، تابستان 95 دوره انحصار اپراتور چهارم به پایان می‌رسد. در این میان برخی سرنوشت این اپراتور را با رایتل مقایسه می‌کنند که با وجود تمدید مهلت و زمزمه‌های اعطای مهلت جدید سرانجام نیز نتوانست به درستی به تعهدات خود عمل کرده و در نهایت نیز صحبت از میلیاردها تومان جریمه شد. اما موقعیت اپراتور چهارم با رایتل بسیار متفاوت است. رایتل با وجود مشکلاتی که داشت هیچگاه مورد مواخذه رگولاتوری قرار نگرفت.
حتی همزمان با پایان مهلت انحصار زمزمه مهلت دوباره مطرح شد و رگولاتوری هم با وجود میلیاردها تومان جرایم پیش بینی شده در پروانه این اپراتور، شاهد حمایت رگولاتوری و برخی توجیهات بود تا جرایم ایشان رفته‌رفته به فراموشی سپرده شود.
به هر حال رگولاتوری حالا برخوردی متفاوت با رایتل را در دستور کار خود با اپراتور چهارم گذاشته است. البته اپراتور چهارم نیز باید هر چه سریع‌تر مسایل و مشکلات خود را شفاف کند تا رسانه‌ها نیز در جریان آن قرار گیرند.

منبع : موبنا(www.mobna.com)

+ نوشته شده در  93/11/25ساعت 10:34  توسط فرامرز زرین  |  نظر بدهید

رگولاتوری منتظر رسانه‌هاست؟

   

موبنا – با تعویق یک هفته‌ای مهلت قطع سیم‌کارت‌های فاقد کدملی، قاعدتا از روز 22 بهمن به بعد باید سیم‌کارت‌های افرادی که با این طرح همکاری نکردند قطع می‌شد.

این در حالیست که رگولاتوری تا کنون نسبت به اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه و مستمر از طریق روابط عمومی خود امتناع کرده و این رسانه‌ها هستند که به نوعی جور کم کاری روابط عمومی این سازمان را می‌کشند.
حالا گویی رگولاتوری هنوز منتظر است ببیند کدام رسانه با ایشان تماس می‌گیرد که نتیجه فاز نخست برخورد با سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان یا با هویت جعلی را اعلام کنند.
با سیم‌کارت‌های مذکور انواع مزاحمت‌های تلفنی برای مردم و مراکز فوریتی، خرید و فروش مواد مخدر، فروش کالاهای ماهواره‌ای، قاچاق مخابراتی و استفاده‌های ضد امنیتی انجام می‌شود اما با این وجود رگولاتوری اطلاع‌رسانی متناسبی با پدیده مذکور که بخش‌های زیادی از جامعه را در برگرفته نداده است.
آخرین آمار از میزان این سیم‌کارت‌ها هم متنوع است و از 16 میلیون تا 8 میلیون تخمین زده می‌شود اما رگولاتوری درباره همین آمار و سرانجام آن نیز تا کنون اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها نگذاشته است.

منبع : موبنا(www.mobna.com)

+ نوشته شده در  93/11/25ساعت 10:34  توسط فرامرز زرین  |  نظر بدهید

فعالیت 700 دفتر ICT شهری و روستایی در آذربایجان‌غربی

   

موبنا - مدیرکل پست آذربایجان‌غربی گفت: 724 دفتر ICT شهری و روستایی در استان فعالیت دارد.

به گزارش موبنا، مجید فرخی اظهار کرد: در حال حاضر حدود 724 دفتر ICT شهری و روستایی در آذربایجان‌غربی فعالیت دارد.
وی تعداد دفاتر ICT شهری را در استان 232 دفتر عنوان کرد و ادامه داد: 530 دفتر ICT روستایی در استان وجود دارد که 492 دفتر آن فعال است و مقرر شده تا پایان سال 20 دفتر غیرفعال نیز دایر شود.
مدیرکل پست آذربایجان‌غربی تعداد صندوق‌های پستی را در استان 476 صندوق عنوان کرد و ادامه داد: 131 صندوق پستی نیز در مرکز استان ارومیه وجود دارد.
وی تصریح کرد: ارائه خدمات نوین الکترونیکی از جمله وب‌آگهی، کارت‌پستال، تمبر شخصی الکترونیکی، پست‌الکترونیک و نیز عقد قرارداد با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها به منظور سهولت امور مردم و جلوگیری از ترددهای غیرضروری اولویت اصلی پست استان است.
مدیرکل پست آذربایجان‌غربی به سرویس وب‌آگهی پستی در استان آذربایجان‌غربی اشاره کرد و یادآور شد: این سرویس امکان خرید و فروش کالاهای روستاییان و مردم شهرها را فراهم می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: پست سرویس‌های جدیدی به منظور معرفی کالاهای تولیدی و خدمات شرکت‌ها دارد که از جمله آن‌ها سرویس پست مستقیم بوده به طوری که حلقه اتصال تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات با مشتریان و مصرف‌کنندگان است.

منبع : موبنا(www.mobna.com)

+ نوشته شده در  93/11/25ساعت 10:33  توسط فرامرز زرین  |  نظر بدهید

6 گام دولت‌ها برای پیشگیری از جرایم اینترنتی

   

موبنا - "چگونه می توان از وقوع جرائم اینترنتی جلوگیری کرد؟ " ESET با تدوین 6 گام کلی به این سئوال پاسخ داده است تا با رعایت این قوانین بتوانیم از وقوع انواع جرائم و تهدید های اینترنتی در جوامع جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار موبنا، ESET به تازگی مجموعه ای از قوانین که ماحصل25 سال تحقیق و فعالیت این شرکت است را در 6 بند خلاصه کرده . این قوانین در زمینه مبارزه با انواع جرائم کامپیوتری و اینترنتی  است که فعالیت کاربران را در فضای مجازی به مخاطره می اندازد.
پرشیاسیس این 6بند را به صورت شش گام اساسی برای پیشگیری از انواع تهدیدها به این شرح منتشر کرده است.
فشار های بین المللی: کشوری که قوانین امنیتی فضاهای اینترنتی را دور میزند و مستقیما یا به واسطه افرادی به فضای مجازی ملل دیگر تجاوز میکند باید توسط جامعه ی بین المللی تحریم شود.
اولویت های ملی هر کشور: با استفاده از منابعی برای شناسایی و دستگیری مجرمان اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد.
دستگیری سریعتر مجرمان: شامل طیف وسیعی از اقداماتی است که برای جلوگیری از جرم و یا دستگیری جنایتکاران و مجرمان اینترنتی اعمال می  شود. از جمله محکوم کردن مجرمان و یا افزایش سرعت در اعمال مجازات در ازای اعمال مجرمانه که توسط مجرم صورت گرفته است.
آموزش های اخلاقی: افزودن موضوعاتی در خصوص امنیت فضای سایبری و کامپیوتری به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی که در آینده با آن روبرو خواهیم شد، به کتب آموزشی مدارس توسط آموزش و پرورش هر کشور. مزایای این روش در دراز مدت مشخص می شود.
ایجاد فرصت هایی برای بهبود کشورهای در حال توسعه: ایجاد مشاغل دور کاری و یا آموزش و یا ایجاد مشاغل در حوزه هایی که از جرائم اینترنتی جلوگیری می کنند.
پیش بینی مشکلات (اندازه گیری مشکل): اندازه گیری احتمال بوقوع پیوستن یک مشکل و یا جرم اینترنتی برای پیشگیری از آن.
لازم به ذکر است از این شش بند می توان به عنوان گام های اساسی برای جلوگیری از جرایم فضای سایبری یاد کرد. در این بیانیه امده است: روند به نتیجه رسیدن این فرایندها مطمعنا طولانی خواهد بود اما نتایج مثبت آن در آینده می تواند تاثیرات فراوانی بر نحوه جلوگیری از جرایم سایبری بگذارد.

منبع : موبنا(www.mobna.com)

  • ۹۳/۱۱/۲۵
  • فرامرز زرین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی